Zoogdiervereniging filmt serie over nestje boommarters bij Natuurmonumenten (VIDEO)

31 Mei 2011

Nieuw: een serie filmpjes over het wel en wee van een nestje boommarters. De filmpjes zijn dit voorjaar gemaakt in Nationaal Park Veluwezoom door de Zoogdiervereniging. Een unieke kans om deze zeldzame jonge roofdieren te zien groeien.

De boommarter
De boommarter is een zoogdier uit de familie marterachtigen. Het roofdiertje is qua formaat als een huiskat maar met veel kortere poten. Boommarters leven doorgaans in het bos; in Nederland onder meer op de Veluwe, op de Utrechtse Heuvelrug en in de Achterhoek. Deze opnamen zijn gemaakt met een onderzoekswebcam die is geïnstalleerd in een holle beuk in Nationaal Park Veluwezoom.

Volg de boommarters
De kans dat u boommarters 'live' tegenkomt is niet zo groot. Dat komt omdat het dier een groot territorium heeft. Boommarters met jongen zijn in het late voorjaar en zomer vaak overdag actief. In de periode worden regelmatig jagende vrouwtjes of bij de nestplaats spelende jongen waargenomen. De rest van het jaar zijn boommarters vooral ’s nachts actief.

Om meer mensen kennis te laten maken met deze bijzondere dieren, heeft de Zoogdiervereniging in samenwerking met Natuurmonumenten Veluwezoom een serie filmpjes samengesteld uit opnamen die met een webcam zijn gemaakt. De komende tijd kunt u het nestje boommarters volgen, van de geboorte op 14 april tot het moment dat de dieren het nest verlaten.

Wekelijks wordt er een nieuwe aflevering op de website van Natuurmonumenten gezet.

Klik op de link hieronder om de serie te bekijken

Voor meer info over de boommarter ga naar de startpagina van de boommarter via de link hieronder.

Bron: Natuurmonumenten/Zoogdiervereniging