WANTED! Waarnemingen van de Pallas’ eekhoorn bij Weert

De Zoogdiervereniging roept mensen uit de omgeving van Weert op om waarnemingen van Pallas’ eekhoorns door te geven.

De Zoogdiervereniging voert dit voorjaar een onderzoek uit naar de verspreiding van de Pallas’ eekhoorn. Dit is een uitheemse eekhoorn die oorspronkelijk uit China afkomstig is. In de omgeving van Weert is deze eekhoorn omstreeks 1998 ontsnapt en heeft zich hier gevestigd. Een onderzoek door de Zoogdiervereniging uitgevoerd in 2009 gaf een verspreidinggebied dat ligt tussen Weert en Ell. Ook in de bebouwde kom wordt hij aangetroffen. Dit voorjaar willen we kijken of deze eekhoorn hier nog voorkomt en of hij zich verder verspreid heeft.

Pallas' eekhoorn. Foto: Ard van Rooij.

De Pallas’ eekhoorn vormt een bedreiging voor onze inheemse rode eekhoorn. In gebieden waar de Pallas’ eekhoorn verschijnt, verdwijnen de inheemse eekhoornsoorten op den duur.

De Pallas’ eekhoorn ziet er anders uit dan onze eigen eekhoorn. Onze eekhoorn heeft een rode tot donkerbruine vacht op lichaam en staart met een opvallend witte buik. De Pallas’ eekhoorn is veel grijzer op het lichaam en heeft een rode buik. De staart wordt naar de punt toe steeds lichter.

Rode eekhoorn.

Heeft u een Pallas’ eekhoorn gezien? Stuur dan een mailtje naar: vilmar.dijkstra -apestaartje- zoogdiervereniging.nl. Graag willen we weten hoeveel exemplaren u heeft gezien en waar dat was.

Publicatiedatum: 13 april 2011