Uilen & Muizen CSI: verzamelen van braakballen (VIDEO)

30 juni 2011

Braakballen van uilen zijn een belangrijk hulpmiddel bij het onderzoek naar de verspreiding van muizen. Die braakballen moeten dan wel eerst worden verzameld. De Zoogdiervereniging heeft hiervoor binnen het project Uilen en Muizen CSI een instructievideo gemaakt.

Uilen eten voornamelijk muizen, maar niet alle delen kunnen worden verteerd. Vooral botjes en schedeltjes blijven over en samen met haren worden die door uilen uitgebraakt. De botjes en schedeltjes van muizen zien er per soort anders uit. Dus door deze goed te bekijken (dat wordt “pluizen” genoemd), kan worden onderzocht welke soorten muizen door de uil zijn gegeten. Als dan ook is vastgelegd waar de braakballen van de uil zijn gevonden, geeft dit een goed beeld van de verspreiding van de verschillende soorten muizen.

Maar waar kun je deze braakballen vinden? Hoe verzamel je ze netjes en schoon? En waar bewaar je ze? De Zoogdiervereniging laat dit zien in een instructievideo die hieronder te zien is.

Binnenkort komt er ook een video beschikbaar met instructies hoe je het CSI-onderzoek kunt afmaken door zelf te gaan pluizen! Houd hiervoor onze website of ZoogdierTV in de gaten!

Publicatiedatum: 30 juni 2011