Start vangactie schadelijke eekhoorn

13 december 2011

Half december 2011 is de Zoogdiervereniging in samenwerking met de gemeenten Weert en Leudal, Natuurmonumenten, de Provincie Limburg en het Rijk begonnen met het wegvangen van de uitheemse Pallas’ eekhoorn. Die vangactie verloopt zeer voorspoedig, want inmiddels zijn al 215 dieren weggevangen en naar het opvangcentrum overgebracht. In de zomer van 2012 heeft de vangactie op een laag pitje gestaan, maar inmiddels is de vangactie weer geïntensiveerd.

De Pallas’ eekhoorn is hier in de vrije natuur gekomen na een ontsnapping bij een dierenhandel. Deze Chinese eekhoornsoort is een bedreiging voor de Nederlandse rode eekhoorn omdat ze hetzelfde voedsel eten. Ook komen er steeds meer klachten van bewoners waar deze eekhoorns het hout van daken, pvc-buizen en bomen kapotknagen. Voor de vangactie plaatst de Zoogdiervereniging diervriendelijke vallen in tuinen en bossen. De levend gevangen dieren worden ondergebracht bij twee opvanglocaties, waarna een nieuw onderkomen voor hen wordt gezocht bij voornamelijk Europese dierentuinen.

Aanwezig in Weert, Swartbroek en Ell

In landen als Frankrijk en Japan is de Pallas’ eekhoorn plaatselijk al een plaag die niet alleen veel schade veroorzaakt, maar ook de eigen eekhoornsoorten bedreigt. In Nederland is er voor gekozen alle dieren te vangen voordat ze zich verder voortplanten. De schatting is dat inmiddels een groep van 50 tot 100 Pallas’ eekhoorns aanwezig zijn in zowel de natuur als in de bebouwde kom van Weert, Swartbroek en Ell (gemeente Leudal). Als deze eekhoornsoort niet wordt weggevangen, kan dat leiden tot verspreiding in grotere delen van Nederland.

Schade aan tuinen en huizen

De laatste tijd komen uit Weert en Leudal steeds meer klachten dat de Pallas’ eekhoorn grote schade veroorzaakt in tuinen en aan huizen. Het dier knaagt graag aan bomen, plastic buizen en bekabeling, houten dakconstructies en richt hierbij veel schade aan. Ook binnenshuis is al schade gemeld aan plafonds. Op verzoek van gedupeerden had de ongediertebestrijding van de gemeente Leudal al in de herfst van 2011 meerdere zogenoemde kastvallen geplaatst.

Vangen van de eekhoorns

De komende periode worden meer kastvallen geplaatst om het knaagdier op diervriendelijke wijze te vangen. De vangactie vindt plaats onder coördinatie van de Zoogdiervereniging, in opdracht van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Hierbij wordt nauw samengewerkt met de gemeenten Weert en Leudal, de provincie Limburg en Natuurmonumenten. Laatstgenoemde gaat met vrijwilligers ook actief op zoek naar de Pallas’ eekhoorn om de vangactie te bespoedigen.

Melden

De Pallas’ eekhoorn ziet er anders uit dan de Nederlandse rode eekhoorn. De rode eekhoorn heeft een rode tot donkerbruine vacht en een opvallend witte buik. De Pallas’ eekhoorn is veel grijzer op het lichaam en heeft een rode buik. De staart wordt naar de punt toe steeds lichter (zie afbeeldingen).

Heeft u een Pallas’ eekhoorn gezien?
Dan kunt u de locatie doorgeven aan de Zoogdiervereniging via: www.zoogdiergezien.nl

Ook kunt u een e-mail sturen aan: info@zoogdiervereniging.nl (voeg eventueel een digitale foto van de eekhoorn bij). U kunt ook een e-mail sturen als u wilt meewerken aan deze actie door enkele kastvallen in uw tuin te laten plaatsen.

Meer informatie?
Voor meer informatie over de Pallas’ Eekhoorn bekijkt u de startpagina van de Pallas' eekhoorn op onze website of ga naar de pagina vraag & antwoord.

Foto: Ard van Roij

Publicatiedatum: 13 december 2011