Pubers uit vleermuiskolonie op de webcam (VIDEO)

Eind mei en begin juni worden de jongen van de meervleermuizen geboren in de kolonie in Waddinxveen. Op dit moment zijn de jongen uitgegroeid tot opstandige pubers. Onderzoekster Anne Jifke Haarsma heeft ze al langs de batcam zien schuiven.

Sinds 15 juni is het wel en wee van een vleermuiskolonie in een bedrijvenpand in Waddinxveen live te volgen via een webcam. In de eerste week hebben al meer dan 2.500 bezoekers naar de webcam gekeken. Het is een kraamkolonie met enkel vrouwtjes waarvan de meeste nu allemaal een jong hebben.

De jongen van de meervleermuizen worden zorgzaam opgevoed. De moeders trekken zich in april terug in de kolonie om hun jongen ter wereld te brengen. De jongen zijn goed te herkennen aan hun donkergrijze lijfjes. De moeders dragen de jongen als kleine luiaards onder hun vleugels en sjouwen ze met zich mee door de kolonie (In het midden van de afbeelding zijn de moeder en het jong dicht tegen elkaar aan te zien).

De jongen van dit jaar zijn al flink gegroeid en beginnen echte pubers te worden. Onderzoekster Anne Jifke Haarsma gebruikt de camera’s voor haar onderzoek: ’De pubers zijn goed te herkennen omdat ze nog kleiner en magerder zijn dan hun moeders. Ook hebben ze nu nog enorme flaporen.’

Half juli zijn de jongen groot genoeg om uit te vliegen. Enkele eerste vliegvlugge pubers zijn nu al af en toe te zien op de webcam. Ze vliegen stuntelig rond en landen vervolgens tegen de muur (om even uit te rusten).

Op de webcam van Natuurmonumenten en de Zoogdiervereniging zijn de pubers te zien als ze door de kolonie heen scharrelen en vliegen. Kijk op www.natuurmonumenten.nl/batcam

Voor meer informatie over vleermuizen op www.jaarvandevleermuizen.nl.

Bron: Natuurmonumenten en de Zoogdiervereniging