Prachtig kinderboek over vleermuizen

26 augustus 2011

Vleermuizen staan bekend als griezelig. Maar wie Dora ondersteboven heeft gelezen, zal er anders over denken. Dit kleurrijke kinderboek beschrijft een jaar uit het leven van een grootoorvleermuis. Het is een leuk en toegankelijk verhaal, met extra achtergrondinformatie in korte intermezzo’s. Lichaamsbouw, echolocatie, winterslaap: op een speelse manier maken kinderen kennis met deze bijzondere zoogdieren. Ook erg leuk voor ouders en leerkrachten!

In Nederland leven wel 18 soorten vleermuizen. Niet alleen in holle bomen, maar ook in gebouwen zoals forten. Maar omdat ze vooral ’s nachts naar buiten komen en een erg verborgen leven leiden, zijn vleermuizen niet erg bekend – en ook niet erg populair.

Maar wie zich een beetje in deze bijzondere dieren verdiept, zal ontdekken dat ze een machtig interessant leven leiden. Ze jagen op het gehoor, zijn razend behendige vliegers en weten zelfs de koudste winters slapend te overleven. Dat alles staat te lezen in het boek Dora ondersteboven, geschreven voor kinderen in de hoogste klassen van het basisonderwijs. Dit boek is te koop in de Zoogdierwinkel van de Zoogdiervereniging.

Afbeelding verwijderd.

Dora ondersteboven neemt je mee op een reis door het leven van een grootoorvleermuis, van zijn geboorte, het leren vliegen en het vangen van insecten naar de winterslaap en verder. De lezer kruipt als het ware in de huid van Dora en leeft met haar mee tijdens alle uitdagingen die op haar pad komen.

Het boek staat vol verbazingwekkende weetjes. Wist je bijvoorbeeld dat de grootoorvleermuis zijn oren opblaast via een ventieltje? En dat hij zijn eten vindt met behulp van echolocatie? Je ontdekt hoe een vleermuis jongen krijgt, hoe oud hij kan worden en waarom hij ondersteboven hangt.

Dora ondersteboven bevat ook leuke doe-opdrachten waardoor je nog meer over vleermuizen te weten komt. Je leert hoe je een vleermuiskast maakt, hoe je je eigen lichaamstemperatuur kunt beïnvloeden en hoe je zelf kunt “zien met je oren”. Ook vertelt het boek wat je moet doen als je een keer mee wilt gaan op een vleermuisexcursie.

De teksten zijn van Herman Limpens en Peter Twisk. Het boek is bovendien prachtig geïllustreerd met tekeningen van Peter Twisk. De opmaak is vrolijk en overzichtelijk, met een duidelijke afwisseling tussen de verhaallijn en de intermezzo’s met extra achtergrondinformatie.

Dora ondersteboven maakt van kinderen van 8-12 jaar een echte vleermuis-expert. Ook ouders en leerkrachten zullen er enthousiast van worden. De boodschap is duidelijk: trek erop uit en probeer deze bijzondere zoogdieren zelf te ontdekken!

2011 Jaar van de Vleermuizen
Het boek Dora onderste boven is tot stand gekomen in het kader van het Jaar van de Vleermuizen 2011. Met een publiekscampagne vraagt de Zoogdiervereniging aandacht voor deze vrij onbekende, mysterieuze maar wel beschermde en uiterst nuttige vliegende zoogdieren.

Tentoonstelling
Van 27 september tot 11 november 2011 vindt er een (kleine) tentoonstelling plaats van door Peter Twisk gemaakte illustraties in museum Stadskasteel Zaltbommel. Daarbij zullen ook een aantal van de originele tekeningen voor het boekje ‘Dora ondersteboven’ te zien zijn, en een presentatie draaien over ‘the making of’ Dora ondersteboven. Zie ook de flyer (pdf)

Publicatiedatum: 26 augustus 2011