Muizen vangen met de Zoogdiervereniging! (VIDEO)

2 augustus 2011

De Zoogdiervereniging organiseert een muizenkampje speciaal om extra gegevens te verzamelen voor de Gelderse zoogdieratlas. Ook krijgen vrijwilligers de kans om eens mee te lopen of om meer ervaring op te doen met het vangen van muizen.

De muizen worden levend gevangen met behulp van Longworth live-traps en na onderzoek weer vrij gelaten. Het onderzoek is niet gericht op 1 bepaalde soort, we verwachten verschillende woelmuizen, spitsmuizen en ware muizen te vangen. Met geluk krijgen we misschien zelfs de zeldzame waterspitsmuis te zien.

Er is voor zowel onervaren als ervaren muizenvangers de mogelijkheid om mee te gaan. Dat kan het hele weekend maar het is ook mogelijk 's ochtends of 's avonds met een losse controle mee te gaan. Controles vinden plaats direct na de ochtend- en avondschemer op vrijdagavond 2, zaterdagochtend 3, zaterdagavond 3 en zondagochtend 4 september. Per controle worden er in totaal 100 vallen gecontroleerd verdeeld over 5 nog nader te bepalen locaties gelegen tussen Deventer en Apeldoorn. De controles duren afhankelijk van het aantal deelnemers een uur of 3.

Voor deelnemers van het muizenkampje biedt de Zoogdiervereniging gratis accommodatie in de omgeving aan. Dit is een leuke kans om eens mee te lopen met een dergelijk ecologisch onderzoek. Wees er snel bij want er hebben zich al meerdere mensen aangemeld en er is beperkt plek.

In het filmpje hieronder krijgt u een goede indruk van hoe een dergelijk onderzoek werkt.
In tegenstelling tot het filmpje doen we de controles in Gelderland met de auto.

Wilt u zich aanmelden of meer informatie over het muizenkampje?
Stuur dan een e-mail aan sil.westra@zoogdiervereniging.nl.
VOL, u kunt zich niet meer opgeven

Publicatiedatum: 02 augustus 2011