Nieuwsoverzicht

Twee grootoorvleermuizen zijn slachtoffer geworden van een lijmband

Vleermuizen vaak onbedoeld slachtoffer van lijmvallen

24 september 2020
Met enige regelmaat worden vleermuizen en vogels aangetroffen als slachtoffer van lijmband aan bomen en vliegenplakstrips in stallen. En dat terwijl deze dieren zelf zulke goede bestrijders van plaaginsecten zijn. De Zoogdiervereniging roept producenten en aanbieders van deze lijmvallen op om kopers beter voor te lichten, en met diervriendelijke oplossingen te komen.
Egel in de tuin

Wederom een succesvol Egelweekend

17 september 2020

Afgelopen weekend vond het elfde jaarlijkse Egelweekend plaats. Tijdens dit weekend roepen de Zoogdiervereniging en Egelwerkgroep iedereen op om egelwaarnemingen door te geven, bijvoorbeeld uit eigen achtertuin of buurt. Deze waarnemingen dragen bij aan onderzoek naar de egel in Nederland. In totaal werden 2461 egels via verschillende wegen doorgegeven!

Hekken in herfstlandschap

Nu in Zoogdier: Wolven en de noodzaak tot intersoortelijke communicatie

10 september 2020

Om conflictarm te kunnen samenleven met wilde dieren zoals de wolf moeten we ons ervan bewust worden hoe wij voortdurend, vaak zonder het te beseffen, communiceren met andere soorten waarmee we het landschap delen. Wolfwerende hekken zijn daarbij geen harde grens tussen cultuur en natuur, maar een communicatiemiddel. Dit artikel is verschenen in het blad Zoogdier, geschreven door Martin Drenthen, Universitair hoofddocent milieufilosofie aan de Radboud Universiteit.

Nazomer vleermuistuintelling 2020

Nazomer vleermuistuintelling: weinig tellers en minder vleermuizen

03 september 2020
Afgelopen weekend (29 en 30 augustus) vond de Nazomer Vleermuistuintelling 2020 plaats. Door het slechte weer gingen echter weinig tellers de tuin in om te tellen. Wie wel naar buiten ging zag ook minder vleermuizen dan bij de vleermuistuintelling in mei van dit jaar. Het aantal soorten dat gemiddeld in een tuin werd gezien nam wel iets toe.