Welke muizen vangt uw kat?

14 juli 2010

Muizen en spitsmuizen zijn vaak moeilijk waar te nemen en dus ook moeilijk in kaart te brengen. Een bijzonder moment om deze snelle diertjes wel te kunnen bestuderen is als ze gepakt zijn door de huiskat, die trots de buit komt brengen. Veel eigenaren zitten daar niet op te wachten en de betreffende muizen of spitsmuizen natuurlijk al helemaal niet. Maar voor de wetenschap zijn deze prooien wel heel nuttig. Ten minste als de kattenbezitter even de moeite neemt om de prooi door te geven.

Het verschil tussen een muis en een spitsmuis zien de meeste mensen wel, maar om welke muis het dan precies gaat is niet altijd even duidelijk. Om met zekerheid te kunnen vaststellen welke soort de kat gevangen heeft, worden de kattenbezitters gevraagd een digitale foto van de dode muis te maken en die via www.zoogdieratlas.nl aan ons te sturen. Eventueel meerdere foto's uit verschillende hoeken, met duidelijk zichtbaar kop, buik, rug en staart. Aan de hand van de foto kan de soort worden vastgesteld en de exacte locatie kan op kaart worden aangegeven.

Katten zijn prima gegevensleveranciers. Volgens gegevens van de Zoogdiervereniging worden in Nederland regelmatig bosmuizen, huisspitsmuizen en rosse woelmuizen gevangen. Daarnaast wagen enkele katten zich aan groter spul: bruine rat, mol en woelrat. Tenslotte zijn er nog de katten die met vleermuizen thuis komen. Kortom veel bruikbare waarnemingen voor de Zoogdieratlas. Zoogdieratlas.nl is een project waarbij we per provincie in kaart brengen waar zoogdieren zitten en waar niet.

Zie: www.zoogdieratlas.nl

Foto: kat met prooi, Henk Heijligers