Ree gezien in Nieuwkoopse Plassen

2 november 2010

In het voorjaar van 2009 schreef Richard Witte van de Zoogdiervereniging in een Natuurbericht dat het ree, ondanks een gestage aantalstoename in grote delen van Nederland, niet of nauwelijks wordt gezien in het Groene Hart. Maar er is nieuws!

Het vrijwel ontbreken van reeën in het Groene Hart is niet heel vreemd als je de hoeveelheid geluidswallen ziet die langs de snelwegen tussen Utrecht en Amsterdam zijn opgetrokken. Ook elders rond het Groene Hart is veel infrastructuur aanwezig, wat blijkbaar een barrière vormt voor reeën. Maar op 1 oktober stond een boswachter in de Nieuwkoopse Plassen oog in oog met een ree, zo is te lezen op de website van Natuurmonumenten.

Eerder dit jaar waren er al wel sporen gezien, dus het was een kwestie van tijd dat er een ree daadwerkelijk zou worden gezien. Sporen van reeën zijn heel herkenbaar, zeker de pootafdrukken, wissels, slaapplekken en keutels. Bij afwezigheid van andere hoefdieren, zoals in de Nieuwkoopse Plassen het geval is, is dit nog gemakkelijker. Maar de bevestiging is gekomen door een zichtwaarneming van een reebok door de boswachter.

De Zoogdiervereniging ontvangt graag meldingen van reeën uit het Groene Hart. Het is tenslotte erg interessant om te weten of er meer dieren aanwezig zijn en of er ook reeën in de omgeving van de Nieuwkoopse Plassen voorkomen. Geef waarnemingen door via www.telmee.n, www.waarneming.nl of waarnemingen@zoogdiervereniging.nl!

Archieffoto's: pootafdruk Rollin Verlinde, reebok Bram Achterberg

Publicatiedatum: 02 november 2010