Presentatie Atlas Zoogdieren van Limburg

Nog nooit werden de wilde Limburgse zoogdieren zo compleet beschreven als in de verspreidingsatlas “Zoogdieren van Limburg- verspreiding en ecologie in de periode 1980-2007” En wat blijkt? Van de 75 officieel in Nederland waargenomen landzoogdieren zijn er 68 in Limburg waargenomen. Hieronder soorten die nergens anders in Nederland te vinden zijn als de eikelmuis, de hazelmuis en de hamster. De nieuwe atlas wordt op 5 juni gepresenteerd.

Dankzij de inzet van vele enthousiaste vrijwillige en professionele onderzoekers is een volledig overzicht gemaakt van de verspreiding van de spitsmuizen, muizen, vleermuizen, marterachtigen, hoefdieren en alle andere zoogdieren van Limburg. De provincie Limburg neemt op nationaal niveau een belangrijke positie in voor wat betreft de verspreiding van zoogdieren. Voor zeven soorten is Limburg zelfs van nationaal belang.

Deze atlas is een onmisbaar standaardwerk voor iedereen die zich zowel hobby- als beroepsmatig bezig houdt met het beschermen en onderzoeken van zoogdieren in onze provincie en daarbuiten.

Op zaterdagmiddag 5 juni 2010 presenteren het Natuurhistorisch Genootschap in Limburg en de Zoogdiervereniging in Roermond “Zoogdieren van Limburg”. Het programma begint om 13.30 uur. In het eerste deel komen verleden, heden en toekomst van de Limburgse zoogdieren aan bod. Na een spetterend intermezzo krijgt Gedeputeerde Driessen het eerste exemplaar aangeboden. De Provincie Limburg is de grootste financier van dit werk van ruim veertig vrijwilligers en de coördinator. De dag wordt afgesloten met een borrel. Na afloop van de presentatie is er de mogelijkheid de atlas te kopen.

Programma
Het programma bestaat uit de volgende onderdelen
1. Opening door Frans Coolen (dagvoorzitter).
2. Zoogdieronderzoek in het verleden (Reinier Akkermans).
3. De zoogdierfauna in Limburg anno 2010 (Neeltje Huizenga)
4. Nieuwkomers onder de zoogdieren en te verwachten nieuwe soorten (Johan Thissen)
5. Intermezzo: Zoogdieren in beeld (Paul van Hoof)
6. Terugblik op zes jaar zoogdieratlas (Jan Buys)
7. Uitreiking van het eerste exemplaar door de voorzitter van het Natuurhistorisch Genootschap aan de gedeputeerde van de provincie Limburg Ger Driessen
8. Uitreiking exemplaren aan de auteurs.

Aanvang
De presentatie vindt plaats op zaterdag 5 juni en begint om 14.00 uur en duurt tot 16.30 uur. De zaal is open vanaf 13.30 uur. Na afloop is er een borrel en een hapje. Tevens start dan de verkoop van de atlas.

Locatie