Wilde kat gesnapt

12 Januari, 2007

Afbeelding verwijderd.
Wilde kat. Foto: © Jaap Mulder

In Lutra is vorig jaar een artikel verschenen waarin enkele van die waarnemingen nader onderzocht zijn (Lutra 48(2): 67-90; zie onderaan). Drie waarnemingen uit de periode 1999 tot en met 2004, resp. bij Nijmegen, Vaals en Heeze, werden met zekerheid gedetermineerd als wilde katten. Een nieuwe soort voor Nederland was toen een feit.

Daarna kwamen meer waarnemingen binnen, o.a. van de Groenlanden bij Nijmegen en uit Zuid-Limburg. Maar het is moeilijk om de juistheid van die waarnemingen te achterhalen. Cyperse huiskatten lijken namelijk erg veel op wilde katten. In Limburg werd daarom in samenwerking met wildbeheerders en de terreinbeheerders Staatsbosbeheer en de Vereniging Natuurmonumenten een onderzoek uitgevoerd met een zogenaamd fotoval. In december was het raak. Een wilde kat werd gefotografeerd. Nu staat onomstotelijk vast dat wilde katten na vele eeuwen afwezigheid weer terug zijn in Nederland.

Het is daarom des te meer noodzakelijk bij het beheer met zijn aanwezigheid rekening te houden. De wilde kat is namelijk beschermd, maar op verwilderde huiskatten mag gejaagd worden als zij schade veroorzaken. Sommige verwilderde huiskatten lijken sterk op wilde katten, zoals cyperse katten met een wildkleur. Dit pleit er voor om katten met een wildkleur te vangen in plaats van meteen af te schieten. Zo wordt voorkomen dat bij het natuurbeheer de wet overtreden wordt.

In Lutra 48-2 is het gehele artikel te lezen (met op pagina 89 een samenvatting in het Nederlands).

Hoe herken je een wilde kat?

Afbeelding verwijderd.

a) Wilde kat, typische vorm;
b) Wilde kat, gestreepte vorm;
c) huiskat met wildtekening.

tekening: Velizar Simeonovski
(bron: Spassov et al. 1997,
Historia naturalis bulgaria 8: 101-120).

Bron: Jaap Mulder

Publicatiedatum: 08 augustus 2008