Vis zoekt Boommarter (Martes martes)

4 Maart 2008

Afbeelding verwijderd.

Op 4 maart 2008 waren de eerste beelden van het boommarter onderzoek met cameravallen dan eindelijk binnen. De twee stagiaires Anja Oude Tijdhof en Madieke Gehem hebben op 4 maart de eerste digitale bestanden opgehaald uit het veld. De twee dames lopen samen stage bij zoogdiervereniging VZZ te Arnhem. Anja Oude Tijdhof, student Natuur en Landschapstechniek, doet haar afstudeerproject getiteld: "De boommarter nader bekeken" in samenwerking met de studente diermanagement Madieke Gehem die haar stage voor het tweede jaar volgt.

Opzet van het onderzoek

Het idee is om met behulp van zogeheten 'cameravallen' en twee paaltjes met daarop lokstoffen de boommarters uit dit gebied te lokken. Als lokstoffen is gekozen voor visolie en valeriaanolie. Zodra het dier naar de paaltjes toeloopt wordt de camera geactiveerd door beweging. De camera neemt vervolgens 3 foto's met tussenposes van 13 seconden waarna deze 1 minuut gedeactiveerd blijft en als er dan nog beweging is weer 3 foto's maakt. Het doel is om de onderzoeksapparatuur in deze omgeving te testen en bij goed resultaat uit te zetten in andere gebieden om daar de aanwezigheid van boommarters te kunnen vaststellen. Een van deze gebieden zal in de directe omgeving van Ommen zijn.

Plaatsing van de cameravallen

Op vrijdag 29 februari is de apparatuur geïnstalleerd op diverse locaties op de Veluwezoom een gebied beheerd door Natuurmonumenten. De locaties zijn nauwkeurig bepaald naar aanleiding van een al lang lopend onderzoek uitgevoerd door Vilmar Dijkstra. Vilmar houdt zich bezig met de aanwezigheid van holle bomen in dit gebied en het gebruik daarvan door boommarters. Samen met Chris Achterberg de stage begeleider namens VZZ en Andre ten Hoedt van Natuurmonumenten zijn de precieze locaties uiteindelijk bepaald en kon het echte werk beginnen.

De eerste controle, gelijk raak!

Bij de eerste controle was het al gelijk raak. De boommarter had zich in dit korte tijdbestek van 4 nachten al direct laten fotograferen. Maar niet alleen de boommarter heeft van zich laten aanlokken ook diverse andere grote zoogdieren hebben zich bij de cameravallen gemeld. Zo stonden er op de foto's een edelhert, ree, vos, das en een moeder wild zwijn met biggen. Opvallend is nu al dat de meeste dieren vooral interesse toonde in de visolie.

Afbeelding verwijderd.

Cameravallen Veluwezoom 2008: Een succesvolle dag voor de twee stagiaires van de zoogdierenvereniging VZZ. De resultaten zijn veelbelovend en hopelijk zullen nog vele dieren zich melden bij de 10 cameravallen geplaatst op de Veluwezoom.

Foto's: Zoogdiervereniging VZZ (Hierop is de disclaimer van toepassing)

Publicatiedatum: 07 augustus 2008