Soort van de maand februari: de haas

21 Augustus, 2007

haas soort van de maand: februari 2007

De haas: Soort van de maand februari

Hoewel de haas (Lepus europeus) tot voor kort een algemene soort was, lijkt het nu slechter te gaan met dit zoogdier. De oorzaak ligt in een combinatie van zaken, waaronder ziektes en het intensieve en grootschalige gebruik van het landschap.

Hazen houden zich schuil in een 'hazenleger', een zelf gegraven ondiep kuiltje in de grond. Ze zijn in de vooravond en 's nachts actief, maar in het voorjaar en de zomer ook overdag. In de voortplantingstijd, waaronder in februari, vechten de mannetjes om bronstige vrouwtjes (we noemen dit het rammelen van de hazen). Ze zijn in groepjes, rennend of vechtend, makkelijk te zien. Dan zijn ze soms zo met elkaar bezig dat ze niet in de gaten hebben dat er mensen in de buurt zijn. Wat uiterlijk betreft lijken hazen en konijnen veel op elkaar. Volwassen hazen zijn echter forser, hebben grotere poten en langere oren met een zwarte punt.

De zoogdiervereniging VZZ is heel benieuwd waar de haas deze maand zal worden gezien. De waarnemingen die worden doorgegeven zullen worden gebruikt om de haas beter te beschermen. Heeft u een haas gezien geef hem door aan de website 'soort van de maand', te bereiken via www.telmee.nl.

Veel mensen zijn graag in de natuur en kijken ook naar planten en dieren, maar deze gegevens komen niet verder dan de waarnemer. Om deze natuurliefhebbers te stimuleren hun waarnemingen van planten en dieren door te geven aan organisaties die de gegevens gebruiken voor onderzoek en bescherming, is het project 'Soort van de maand' ontwikkeld. Het project 'Soort van de maand' is een gezamenlijke actie van de VOFF*, de Natuurkalender, WILDzoekers en Grasduinen.

Voor inhoudelijke informatie over de haas kunt u contact opnemen met Zoogdiervereniging VZZ, 026 370 5318, Contactpersoon: Jasja Dekker, jasja.dekker@vzz.nl