43ste VLEN-dag (Vleermuizenstudiedag)

LOFT Ringbaan Oost 8-17 te Tilburg
gratis
VLEN-DAG 2021 achtergrond

Na een onderbreking van een jaar wordt op 30 oktober 2021 weer de 43ste VLEN-dag georganiseerd. Op deze vleermuizen-studiedag wordt een breed scala van resultaten van vleermuisonderzoek en bescherming uit Nederland gepresenteerd. De VLEN-dag vindt dit jaar plaats in de LOFT in Tilburg en wordt financieel ondersteund door de gemeente Tilburg. De dag duurt van 09:15 tot 17:00 u. en de toegang is gratis. Aanmelden is niet nodig.

Op de VLEN-dag worden voordrachten gehouden over vleermuisbescherming, vleermuisonderzoek en andere vleermuiswetenswaardigheden. Daarnaast zijn er posterpresentaties en stands waar verschillende vleermuisgerelateerde zaken worden verkocht. De VLEN-dag is vooral ook een dag waarop iedereen die geïnteresseerd is in vleermuizen elkaar (weer) ontmoet en er is ruimte om ervaringen met elkaar te delen. De tijden van de voordrachten zijn inclusief 5 minuten vragen na afloop van elke presentatie. Tijdens deze dag worden onder andere de resultaten van het bloedonderzoek in het kader Zoönosen in de Nacht gepresenteerd.

Net als voorgaande jaren is er naast de reguliere presentaties ook de gelegenheid voor eenieder om in een flitspresentatie een vraag, ervaring of dilemma (ongeveer 5 minuten) te delen met de zaal. Voor het indienen van een flitspresentatie kun je contact opnemen met de dagvoorziter Niels de Zwarte, door een mail te sturen naar dezwarte(at)bureaustadsnatuur.nl onder vermelding van "flitspresentatie".

Covid-19 QR-code (Covid-safety ticket)

Doordat de VLEN-dag wordt gehouden in een theater met horeca wordt voor toegang tot het pand eenieder verzocht een COVID Safety Ticket (Covid-19 QR-code) te overleggen en te laten scannen. Meer informatie hierover is te vinden via deze link. Zonder bewijs mag je helaas het pand niet betreden.

Leo Bels Award

Dit jaar wordt voor de tweede keer de Leo Bels Award uitgereikt aan een inspirerend persoon voor vleermuisbescherming. Vanaf 2019 wordt vleermuis minnend Nederland uitgenodigd om personen die een uitstekende bijdrage hebben geleverd aan het behoud van vleermuizen te nomineren. De criteria voor de prijs zijn: toewijding, innovatie, enthousiasme en inspiratie om het verschil te maken, zowel voor vleermuizen als voor mensen, waardoor de missie van Vleermuizenwerkgroep Nederland werkelijkheid wordt. Mensen kunnen andere mensen nomineren tot zondag 24 oktober 18:00 uur. NB: Deel daarbij ook de redenen voor de nominatie. De jury (de leden van het VLEN-bestuur)  tellen de nominaties, en degene met de meeste nominaties krijgt de Award uitgereikt door Erik Korsten (winnaar Leo Bels Award 2019). Nominatie indienen: info(at)vleermuis.net Sluiting nominaties: zondag 24 oktober om 18.00 uur.

De Leo Bels Award/ Foto: Erik Korsten

Onderdeel

Spreker

09:15 u.   Zaal open met stands. Koffie en thee gesponsord door de Gemeente Tilburg
10:00 u.   Opening door Niels de Zwarte, dagvoorzitter
    Lezingen
10:10 u.   Lessen uit zes jaar Soort Management Plan (SMP) Tilburg   Mischa Cillessen
10:35 u.   Grootoorvleermuizen in de Groote Peel   Chris Driessen
11:00 u.   Wat is de zoönotische potentie van vleermuisvirussen in Nederland?   Lineke Begeman
11:25 u.   Too hot or not? De invloed van kleur en materiaal op temperatuur en relatieve luchtvochtigheid in enkelvoudige platte, vleermuiskasten in Nederland.   David Brouwer
11:50 u.   De nacht van de Vleermuis 2021 – organiseer jij volgend jaar ook een activiteit?   Carlo Wijnen
12:05 u.   Pauze - zelf meegebrachte lunch of te koop bij de cateraar.
Stands bezoeken en met elkaar in gesprek

13:15 u.   Uitreiking van de Leo Bels- prijs 2021   Erik Korsten
13:40 u.   Nieuwe (technologische) methoden voor monitoring van vogel- en vleermuisvoorzieningen   Sicco Jansen
14:05 u.   Het rabiësvaccinatiebeleid voor vleermuiswerkers   Peter Lina
14:25 u.   Koffie- en theepauze. Stands bezoeken. Koffie en thee gesponsord door de Gemeente Tilburg
15:00 u.   Delen van korte waarnemingen/ ervaringen: Winst bij de Raad van State mede mogelijk gemaakt door de vele donaties van jullie!; Hoe mijdt je vogels uit vleermuiskasten e.a. – Meld je aan bij Niels de Zwarte voor een korte voordracht!   o.l.v. Niels de Zwarte
16:00 u.   Gebruik van geur door vleermuizen en mogelijke toepassingen hiervan   Minka Kocks
16:20 u.   Vleermuizen in bossen. Resultaten van onderzoek in Amelisweerd middels verschillende methodes   Marco Snijder
16:45 u.   Afsluiting door de dagvoorzitter
17:00 u.   Einde
17:30 u.   Sluiting gebouw
    Mogelijkheid om op eigen kosten gezamenlijk iets te gaan eten en na te spreken.

Routebeschrijving

De jaarlijkse VLEN-dag wordt dit jaar gehouden in LOFT, Ringbaan-Oost 8-17 te Tilburg.

Trein en bus: Vanaf station Tilburg is het gemakkelijk te bereiken met de bus. te wandelen (2,3 km) dan wel met een OV-fiets. Bekijk vooral even Google Maps of een andere navigatie- mogelijkheid om naar LOFT te lopen, te fietsen, of voor de bus.
Auto en fiets: Het parkeerterrein van LOFT is aan de Lovensekanaaldijk 63 te Tilburg. Denk eraan om te carpoolen; dit scheelt het milieu, de portemonnee met de hoge brandstofprijzen en is veel gezelliger!

Stands

Unitura, de Veldshop, Cameraval.eu en de Zoogdiervereniging zullen in ieder geval met een stand aanwezig zijn. Mogelijk ook dat Apodemus Field Equipment met een stand aanwezig zijn. Als je ook een stand wil bemannen, geef dat dan door via bestuur(at)vleermuis.net.