Zomerkamp Veldwerkgroep Polen

16 mei 2017

Dit jaar wordt het zomerkamp van de Veldwerkgroep gehouden in het noord oosten van Polen en wel in het Mazurisch merengebied.

We hebben als onderkomen de beschikking over het veldstation van de Warsaw University bij het plaatsje Urwitałt, ongeveer tien kilometer van Mikolajki. Het ligt vlak bij het Luknajno Lake Biosphere Reserve. We komen terecht in een gebied met een grote verscheidenheid aan kleine zoogdieren, maar ook grotere zoogdieren zoals eland, mink, wolf en das kunnen worden waargenomen. Tijdens ons verblijf zal de nadruk komen te liggen op vleermuisonderzoek en wel in het bijzonder naar mops-, meer- (komt deze soort hier nu wel of niet voor?) en vale vleermuis.

Er zijn een aantal doelen gedefinieerd:

• Wat is het belang van oude bomen voor de vleermuispopulatie in de regio? (in het bijzonder de directe omgeving van het veldwerkstation is niet goed onderzocht)
  • Er is een oud fort dat door vleermuizen gebruikt wordt, maar het gebruik door andere zoogdieren is onbekend. Daarbij wordt in de winter sinds kort hier de vale vleermuis aangetroffen, maar zomer waarnemingen zijn niet bekend.
  • Inzet van cameravallen voor grote zoogdieren, in relatie tot de ecologische functies van de oude bossen van Polen.

De openstaande vragen hopen we te beantwoorden door de inzet van verschillende technieken; batdetectorwerk, cameravallen, mistnetten, kerkzolderonderzoek, etc.

Onderkomen

Ons onderkomen het veldwerkstation van de Universiteit van Warschau, het is een goed geoutilleerde plek met twee grote slaapzalen voor 14 en 16 personen, alsmede twee kleinere kamers. Er is een eigen keuken, eetzaal en een grote presentatieruimte. Ook is er een klein laboratorium aanwezig met binoculairs.

Kosten

De totale kosten van het zomerkamp bedragen € 300,- (exclusief de reis). Voor studenten hanteren wij een gereduceerd tarief van € 200,- (exclusief reis). Opgave voor het kamp kan door voor 30 mei 2017 een aanbetaling van € 50,- te storten op rekening NL06INGB0002050298 t.n.v. Zoogdiervereniging te Sambeek onder vermelding van je naam en tevens het opgave formulier in te vullen. Aanmelding is pas geldig als beide zijn ontvangen.

Reizen

Rond 1 juni 2016 zal de veldwerkgroep de deelnemers een deelnemerslijst toesturen. Deze lijst kun je gebruiken om een reismaatje te zoeken of om te kijken of je met iemand mee kan rijden naar en terug van Polen.

Kijk voor meer informatie en het aanmeldformulier op www.zoogdiervereniging.nl/veldwerkgroep-activiteitenpagina.