Wildcamera

Nacht-actieve dieren als steenmarter en egel komen in Nederland geregeld in tuinen voor, maar worden maar zelden gezien. Met een wildcamera maak je deze dieren zichtbaar. Een wildcamera is een camera met een bewegingssensor die zowel overdag als ’s nachts foto’s maakt. Inwoners uit de deelnemende gemeenten kunnen zich aanmelden, waarna een vrijwilliger bij hen een wildcamera komt plaatsen in de tuin. De foto’s worden vervolgens bekeken met gezin. Dit is niet alleen leuk en leerzaam, het project levert ook waardevolle informatie op over hoe zoogdieren de urbane natuur benutten.

De Zoogdiervereniging werkt in dit project samen met Silvavir, Wageningen University & Research, Natuurpunt en vele vrijwilligers. Het project wordt medegefinancierd door Zabawas. Like onze facebook-pagina en je blijft op de hoogte van alle bijzondere ontdekkingen!

Download hier onze zoekkaart (pdf).
Download hier de handleiding (pdf).

Stand van Zaken

In 2016 is het project gestart in de gemeenten Deventer, Nijmegen, Wageningen en Amersfoort. In 2017 sluiten de gemeenten Haarlemmermeer en Meppel aan. Gemeenten kunnen zich nog steeds aanmelden voor deelname.

Daarnaast is het vanaf het voorjaar van 2017 mogelijk om ook in andere gemeenten deel te nemen. Je moet dan wel zelf voor een camera zorgen. Wil je meedoen? Koop of leen een camera en meld je alvast aan op de tuintelling-website.

Type project

Educatie