Vroege Vogels start Tuinreservaten.nl

14 maart 2011

Een coalitie onder aanvoering van VARA's 'Vroege Vogels' begint dit voorjaar met www.Tuinreservaten.nl. Sinds 6 maart, de eerste zondag van de meteorologische lente, zet zij zich in voor vergroening via een multimedia-project. ‘Vroege Vogels' zal op radio en televisie wekelijks aandacht schenken aan het project, met tips, voorbeeldtuinen, plantadviezen en tuindieren.

Iedere Nederlander met een tuin of tuintje kan meedoen en dat tonen door een speciaal Tuinreservaten-bordje. Tuinbezitters die aan een aantal simpele voorwaarden willen voldoen kunnen participeren in dit project. Samen maken zij een netwerk van 'stepping stones' dat plant en dier grote kansen biedt.

De natuurvriendelijke tuin

Van de 7 miljoen woningen in Nederland hebben er 5,1 miljoen een tuin of tuintje: al met al vele honderden vierkante kilometers. De vijf miljoen particuliere tuinen in ons land worden almaar belangrijker voor de biodiversiteit. Voor steeds meer planten en dieren is de natuur rond de bebouwing hun belangrijkste leefgebied. Was de merel een eeuw geleden een schuwe bosvogel, anno 2011 zijn de tuinen bij elkaar minstens even belangrijk voor deze vogel als alle officiële natuurgebieden.

De trends in tuinenland zijn echter grijs: bestrating en loungebanken nemen de plaats in van flora en fauna. Vogelbescherming, Zoogdiervereniging, Vlinderstichting, RAVON, Vivara en Groei & Bloei bundelen hun inspanningen om met ‘Vroege Vogels' de natuurvriendelijke tuin te promoten.

De ecologische hoofdstructuur van stadsnatuur

Nu de overheid steeds minder geld over heeft voor natuur is het hoog tijd om de kleine stukjes groen zo natuurlijk mogelijk in te richten en met elkaar te verbinden. Een ecologische hoofdstructuur van stadsnatuur. Tuinreservaten bundelt de krachten van de groene tegenstroom. Ook voor de waterhuishouding van Nederland is de natuurlijke tuin een groot winstpunt.

Tuinreservaten bundelt de krachten van de groene tegenstroom. Ook voor de waterhuishouding van Nederland is de natuurlijke tuin een groot winstpunt. Staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu deed op 1 december vorig jaar een oproep om te stoppen met het betegelen. Verstening betekent dat neerslag te snel afwatert op de riolering. Forse regenbuien, die door klimaatverandering vaker vallen, overbelasten de riolen en zorgen voor plaatselijke overstromingen. Groene tuinen vormen een spons die de regen opvangt en langzaam naar het grondwater laat doorsijpelen.

Radio en TV

Zondag 6 maart is de actie en website www.tuinreservaten.nl van start gegaan. Vroege Vogels TV is vanaf 15 maart iedere dinsdag om 19.20 uur bij de VARA op Nederland 2 te zien en Vroege Vogels Radio is iedere zondag vanaf 8.00 uur te beluisteren op Radio 1. Volg het nieuws op www.tuinreservaten.nl

Waar moeten tuinen aan voldoen?
* Zo weinig mogelijk bestrating.
* Planten, struiken en bomen met vruchten, noten en bloemen die insecten, vogels en vlinders lokken.
* Een natuurlijke vijver met geleidelijk aflopende oever of andere was- en drinkgelegenheid.
* Klimplanten en struiken met doornen naast of tegen een gevel.
* Natuurlijke beschutting en omheining waar egels onderdoor kunnen.
* Er worden geen schadelijke bestrijdingsmiddelen gebruikt.
* Er wordt niet gesnoeid in het broedseizoen. (15 maart/15 juli)
* Er is een composthoop.
* Rommelhoekjes en takkenrilen en –hopen.
* Nestkastjes of verblijfplaatsen voor vogels, zoogdieren en insecten.