Nieuwsoverzicht

Bijzondere slaapmuizenvangst in Bulgarije met behulp van Nederlandse muizenvallen
22 juni 2017

De aanwezigheid van één van de zeldzaamste zoogdieren in Europa, de muisslaper of Ognev’s slaapmuis, is na bijna een halve eeuw met zekerheid vastgesteld.

Fotowedstrijd
20 juni 2017

Naar aanleiding van haar 65-jarig bestaan organiseert de Zoogdiervereniging een fotowedstrijd voor amateurfotografen. Selecteer je mooiste zoogdierfoto's en doe mee!

Boeren helpen vleermuizen en vleermuizen helpen boeren in Zuid-Holland
15 juni 2017

Uit onderzoek bij Zuid-Hollandse boerenbedrijven blijkt dat vleermuizen baat hebben bij vleermuiskasten. Dat is goed nieuws voor de boer; vleermuizen eten veel schadelijke insecten.

Witte hazen in Groningen
8 juni 2017

Hazen zijn een algemene soort in Nederland, maar het Groningse platteland heeft een paar bijzondere hazen. Ze zijn wit.

Grotere kans op het zien van boommarters
1 juni 2017

De jonge boommarters zijn inmiddels zo oud dat ze meer ruimte nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen en verlaten daarom hun nesten in boomholten.

De nieuwe Natuurwet: kansen voor wezel, hermelijn en bunzing
24 mei 2017

Op 1 januari 2017 is de nieuwe Wet Natuurbescherming (Wnb) van kracht en zijn de provincies verantwoordelijk voor de bescherming van wezel, hermelijn en bunzing. Maar wat weten we eigenlijk over deze soorten?

Kansen voor de laatvlieger
18 mei 2017

De laatvlieger, een prachtige, raadselachtige vleermuis kunnen, of konden (?), we overal in Nederland tegenkomen. Toch weten we over de laatvlieger veel minder dan over de gewone dwergvleermuis.

Zomerkamp Veldwerkgroep Polen
16 mei 2017

Van 7 t/m 17 augustus 2017 wordt het zomerkamp van de Veldwerkgroep gehouden in het noord oosten van Polen in het Mazurisch merengebied. Ga ook mee!

Mopsvleermuis terug op Nederlandse soortenlijst
9 mei 2017

Het is 24 jaar geleden dat de mopsvleermuis voor het laatst werd gemeld in Nederland. Op 1 mei 2017 werd de mopsvleermuis met zekerheid vastgesteld in de bossen van Clinge en St- Jansteen in Zeeuws-Vlaanderen.

Herken de eekhoorn
4 mei 2017

In Nederland komt van nature maar één eekhoornsoort voor: de rode eekhoorn. De laatste jaren worden er geregeld andere eekhoornsoorten in ons land gespot. Hoe herken je die?