Nieuwe exotische eekhoornsoort waargenomen in Nederland

3 februari 2014

Op 13 januari 2014 werd een gestreepte eekhoorn waargenomen in de bebouwde kom van Eindhoven. De waarnemer kon enkele foto’s maken en plaatste de waarneming op Telmee.nl. Aan de hand van deze foto’s kon achterhaald worden dat het hier gaat om een Thaise dwergstreepeekhoorn (Tamiops mcclellandii).

Deze soort is van nature aan te treffen in Thailand, Myanmar, Nepal, Tibet, Cambodja en delen van China en India. Kenmerkend voor de soort zijn de wit gepluimde oortjes en de gestreepte rug, waarbij de buitenste lichte band als een lichte, relatief brede, baan vanaf de basis van de staart doorloopt tot op de wang. Bij de al vaker waargenomen Chinese boomeekhoorn, die er erg veel op lijkt, loopt die lichte baan niet helemaal door en is minder breed.

Uit een risicoanalyse naar uitheems eekhoorns die de Zoogdiervereniging in 2008 in opdracht van de overheid heeft uitgevoerd, was al bekend dat deze soort in kleine aantallen wordt gehouden als huisdier. Doorgaans is het een kwestie van tijd voordat gehouden soorten ook in het wild worden waargenomen. Naar nu blijkt is het dier in Eindhoven al langer in een pastorietuin aanwezig. Geschat wordt dat het dier hier al zeker vanaf 2012 leeft.

Omdat de Thaise dwergstreepeekhoorn en de Chinese boomeekhoorn zo sterk op elkaar lijken, is nogmaals gekeken naar oudere waarnemingen van Chinese boomeekhoorns. Hierbij bleek dat bij een waarneming op Waarneming.nl uit Cuijk in 2008 er hoogstwaarschijnlijk ook al sprake was van een Thaise dwergstreepeekhoorn. Er wordt namelijk expliciet gemeld dat een lichte baan onder het oor doorloopt op de wang.

In de risicoanalyse van 2008 wordt weergegeven dat niet wordt verwacht dat deze soort na vestiging voor problemen gaat zorgen. Deze inschatting is echter gebaseerd op aannames en daarom is het verstandig te voorkomen dat de soort zich kan gaan vestigen.

Jaar van de Eekhoorn

Dit jaar heeft de Zoogdiervereniging uitgeroepen tot het Jaar van de Eekhoorn. Lees meer exotische eekhoorns op www.jaarvandeeekhoorn.nl.

Tekst: Vilmar Dijkstra
Foto: Frans Hijnen