Nieuw: steenmarterkast in Zoogdier nummer 3

26 september 2013

De Zoogdiervereniging heeft 2013 uitgeroepen tot het Jaar van de Steenmarter. Via www.jaarvandesteenmarter.nl kunnen geïnteresseerden informatie vinden over de leefwijze van dit dier en worden tips gegeven over hoe om te gaan met eventuele overlast. Ook is er nu een speciale steenmarterkast ontworpen. Deze kast kan ingezet worden om er voor te zorgen dat een marter zich in uw tuin vestigt. Daarnaast kan de kast mogelijk ook dienen als alternatieve verblijfplaats voor steenmarters die overlast veroorzaken in gebouwen.

Uitleg over de kast en een afbeelding van de bouwtekening zijn te lezen in de de zojuist verschenen Zoogdier nummer 3. Op www.jaarvandesteenmarter.nl vindt u een bouwtekening van de kast. De kast is ook kant-en-klaar te koop bij Vivara Natuurbeschermingsproducten www.vivara.nl. U kunt dus zelf beslissen of u er zelf een in elkaar wilt knutselen of dat u liever eentje koopt.

Er is nog weinig bekend over het gebruik van kasten door steenmarters. De komende maanden wordt de nu gepresenteerde kast op verschillende plaatsen getest in tuinen waarvan bekend is dat er steenmarters voorkomen. Heeft u zelf ondertussen ook een steenmarterkast in uw tuin geplaatst? Laat ons dan weten wat de resultaten zijn!

Foto: Wesley Overman