Lezing & workshop ‘Wildcamera Nijmegen’

Start datum:
25/03/2017
Programma:

Nacht-actieve dieren als steenmarter en egel komen in Nederland geregeld in de directe omgeving van mensen voor, maar worden maar zelden gezien. Met een wildcamera maak je deze dieren zichtbaar. Het burgerwetenschapsproject ‘Wildcamera Nijmegen’ heeft het afgelopen jaar mooie resultaten behaald. Die worden op zaterdag 25 maart gepresenteerd in het Natuurmuseum Nijmegen met een lezing en een workshop.

In 2016 is gestart met het landelijke project ‘Wildcamera – zoogdieren in de achtertuin’. Inwoners van deelnemende gemeentes kunnen een wildcamera gedurende vier weken in hun tuin laten plaatsen door een vrijwilliger. Dat is niet alleen spannend en leerzaam; het levert ook waardevolle informatie op over hoe wilde dieren de stad gebruiken.

In Nijmegen is ‘Wildcamera’ gekoppeld aan het project ‘Stadsdas’ van Stichting Das en Boom. Het wordt gefinancierd door de gemeente vanuit haar eigen campagne ‘Groen verbindt’. In de wijk Dukenburg komen dassen voor die in de stad leven. Hoe gaaf zou het zijn om die in een achtertuin op de wildcamera te krijgen!? Aanvullend zijn er in Nijmegen door WUR-student Joep van Belkom 55 tuinen verspreid over de gemeente onderzocht op identieke wijze. De resultaten die daaruit voortkwamen zijn zeer verrassend.

Programma 25 maart, 11.00 – 13.00 uur:

* Lezing door Joep van Belkom, met presentatie resultaten project ‘Wildcamera Nijmegen’
* Workshop ‘Werken met de wildcamera’ door ecoloog Sil Westra

Deelname kost € 3,50 per persoon. Vrienden van De Bastei betalen € 2,00.

Klik hier om je aan te melden!

Lezing
Egels, steenmarters, vossen, u kent ze wel. Zoogdieren die zo nu en dan wel eens worden gespot in iemands achtertuin of op de straten van uw buurt. Maar wat zorgt er eigenlijk voor dat deze dieren afkomen op uw tuin? Zijn onze tuinen wel diervriendelijk genoeg?

Workshop
Een wildcamera is een camera met een bewegingssensor, die zowel overdag als ‘s nachts foto’s en/of videobeelden maakt. Het gebruik van zo’n camera is heel leuk en leerzaam, omdat je er wilde dieren in de natuur mee kan ontdekken. Maar waar koop je zo’n camera en waar moet je precies rekening mee houden? Hoe en waar kan je hem het beste neerzetten en welke instellingen gebruik je? Welke wilde dieren kan je op camerabeelden verwachten?

In de workshop wordt op al deze vragen ingegaan en krijg je de kans om zelf een camera uit te proberen en verschillende instellingen te testen. In het Natuurmuseum zijn wildcamera’s en laptops aanwezig die je tijdens de workshop mag gebruiken. De zoekkaart ‘Herkenning van wilde zoogdieren op cameravalbeelden’ krijg je mee naar huis bij deelname aan de workshop.

Organisatie:
Zoogdiervereniging en Natuurmuseum Nijmegen