Laatvlieger inventarisatie / excursie Utrecht

Start datum:
24/06/2017
Programma:

Dit Jaar is uitgeroepen tot jaar van de Laatvlieger, waarin deze bijzondere vleermuissoort extra aandacht krijgt.

We weten niet goed of het wel goed gaat met de laatvlieger. De Zoogdierwerkgroep Utrecht (ZOUT) organiseert daarom een activiteit in het kader van “het jaar van de Laatvlieger”.  Deze activiteit is bedoeld voor zowel ervaren vleermuiskenners als voor overige vleermuisgeïnteresseerden.

We willen bij uit eerder onderzoek bekende, verblijfplaatsen posten om te zien of die verblijfplaatsen (op dat moment) nog gebruikt worden en we willen een aantal kerken bezoeken waar we van weten dat er dieren in verbleven. Wil jij meedoen? Dompel je onder in een dagje vleermuisonderzoek.

Wanneer: Zaterdagmiddag 24 juni 2017 tot zaterdagnacht (bij slecht weer is zondagavond reserve).

Het Progamma:

Het doel is om meer te weten te komen over verblijfplaatsen en foerageergebieden van Laatvliegers. Deze activiteit is DE gelegenheid om met een vleermuisdeskundige op pad te gaan en krijg antwoord op: hoe herken ik vleermuizen aan hun geluid? wat is het gedrag van vleermuizen? hoe werk ik met een batdetector? Op deze dag kan je al je vragen kwijt!

13:00-18:00 In groepjes gaan we verschillende kerken bezoeken waar in het verleden Laatvliegers zijn waargenomen. We gaan dan de kerktoren en/of de kerkzolder op om met zaklampen te inspecteren of er Laatvliegers aanwezig zijn, of dat er sporen van gebruik te vinden zijn.

18:00-21:00 Diner op eigen kosten (locatie bepalen we op de dag zelf)

21:00-22:30/23:00 In groepen gaan we op verschillende plekken posten bij bekende verblijfplaatsen om uitvliegende dieren te tellen met behulp van batdetectors.

22:00-00:00 Afsluitend zullen we een avondexcursie houden en foeragerende Laatvliegers gaan bekijken.

Er is voor iedereen een plekje!

Je bent al vleermuiskenner? Dan hebben we jouw hulp hard nodig! Je kunt gewoon meehelpen met de activiteit, maar je kan ook zelf een groep begeleiden en de avondexcursie verzorgen.

Opgeven kan via ZoogdierUtrecht@gmail.com. Kinderen zijn natuurlijk ook welkom, bedenk wel dat voor het betreden van torens en zolders je soms smalle, niet verlichte trappen op moet en dat het posten bij een verblijf wel saai kan zijn…. Het aantal plaatsen kan beperkt zijn als gevolg van het aantal te bezoeken verblijfplaatsen, daarom: wie het eerst komt het eerst maalt.

We zijn nog druk bezig alle bekende verblijven op een rijtje te krijgen, maar we gaan uit van de stad Uttrecht, Zeist, Haarzuilens, Driebergen, Ijsselstein, Nieuwgein, Amersfoort, Cothen…….. Er is geen garantie op uitvliegende dieren. We verdelen de deelnemers over de verschillende locaties, laat daarom vooral weten welke regio jouw interesse heeft.

Organisatie:
Zoogdierwerkgroep Utrecht (ZOUT)