Aanbieding: 50% korting op atlas van de zoogdieren van Nederland

In ons land leven 106 soorten wilde zoogdieren. Van wilde kat tot walrus, ze staan uitgebreid beschreven in de Atlas van de Nederlandse zoogdieren, deel 12 in de serie Natuur van Nederland. Tot en met 31 juli is deze atlas verkrijgbaar voor € 24,95 ipv € 49,95.

Onder redactie van de Zoogdiervereniging verwerkten zestig auteurs ruim 1 miljoen gegevens verzameld door 18.000 waarnemers. Die informatie krijgt betekenis door achtergrondartikelen over ontwikkelingen in het landschap, de relatie tussen wilde dieren en de mens, natuurbescherming en wetgeving, en historisch perspectief. De verspreidingskaarten, grafieken en de vele foto’s maken het boek tot een compleet naslagwerk met talrijke aanknopingspunten voor natuurbeleid en verder onderzoek.

Op 23 april 2016 is de atlas van de zoogdieren van Nederland tijdens de jaarlijkse Zoogdierdag gepresenteerd. In de vorige Atlas van de Nederlandse Zoogdieren uit 1992 werden 67 soorten beschreven. In deze atlas zijn dat er 106. Reden voor die grote toename is niet omdat ons land beter is toegerust voor wilde dieren, het komt door een andere manier van werken. In deze uitgave zijn voor het eerst de zeezoogdieren opgenomen, in totaal 27 soorten. Bovendien is het aantal waarnemingen op www.waarneming.nl en www.telmee.nl sterk toegenomen door de inzet van nieuwe technieken. Zonder cameravallen zou de komst van de wilde kat als opvallende nieuwkomer in Nederland waarschijnlijk lang onopgemerkt zijn gebleven. We komen hiermee ook steeds meer te weten over kleine marters. Batdetectors leveren veel meer gegevens op over vleermuizen dan je met het blote oog zou kunnen verzamelen.

Atlas van de Nederlandse zoogdieren
Voorkant van de Atlas van de Nederlandse zoogdieren (bron: KNNV Uitgeverij).

Meer informatie:
KNNV Uitgeverij
Nieuwe Atlas van de Nederlandse zoogdieren

Tekst: Zoogdiervereniging. Foto: KNNV Uitgeverij.