300 egels gemeld tijdens egelweekend 2013

26 september 2013

Het vierde egelweekend afgelopen 21 en 22 september was succesvol. Uit heel Nederland kwamen ruim 300 meldingen van egels binnen. Niet alleen via de speciale invoermodule bij de Zoogdiervereniging maar ook op Waarneming.nl en Telmee.nl. Er werden levende exemplaren in de achtertuin gemeld, maar ook heel wat verkeersslachtoffers werden er doorgegeven.

Een overzicht van egelwaarnemingenvanaf 2000 tot nu toe is te zien in onderstaand verspreidingskaartje. Wie goed kijkt ziet het wegennet van Nederland er in terug, dat komt doordat egelwaarnemingen zeer regelmatig afkomstig zijn verkeersslachtoffers.

Het leuke van een egelweekend is dat er in korte tijd weer veel meldingen van egels bijkomen. Hierdoor wordt het beeld waar egels voorkomen steeds completer. Egels worden in vrijwel heel Nederland waargenomen. Ook in dorpen en steden.

Opvallend is dat er in bepaalde delen van Nederland jaarlijks minder of geen egels worden gemeld. De vraag is of dat nu gebieden zijn waar geen egels voorkomen of wordt daar gewoon minder gekeken? Na het eerste egelweekend waren opvallend witte delen Flevoland, Noord-Holland en de Veluwe. Flevoland en Noord-Holland hebben afgelopen jaren een flinke inhaalslag gemaakt.

Alleen op de Veluwe worden nog steeds weinig egels gemeld. Dat zou goed met het biotoop te maken kunnen hebben. Egels voelen zich meer thuis in kleinschalige cultuurlandschappen dan in uitgestrekte (naald)bossen zoals op de Veluwe.

Egels melden

Ook nu nog kunnen egels nog worden doorgegeven. Melden van egels gaat gemakkelijk. De Zoogdiervereniging heeft een speciale gebruiksvriendelijke module ontwikkeld waar iedereen in een paar stappen de waarneming van een egel kan doorgeven. Het speciale meldpunt is te vinden op Zoogdiergezien. Natuurlijk kunnen waarnemingen ook worden doorgegeven via de invoermodules van Telmee.nl en Waarneming.nl.